Mag u kosten doorrekenen als uw klant elektronisch betaalt?

Het gebeurt steeds minder, maar af en toe ziet u nog een bordje met een melding als ‘ voor betalingen met bancontact van minder dan 10 euro  0,50 euro’  Met ingang van 9 augustus 2018 is dat echter niet meer toegestaan en is het verboden om nog kosten door te rekenen voor het gebruike van een betaalmiddel.

Voor welke betalingen mag u geen kosten meer doorrekenen?

Het doorrekenen van kosten is van toepassing op eender welk betaalmiddel. Voor overschrijvingen, domiciliëringen of kaartbetalingen, maaltijd - of ecocheques, ...  mag u in geen enkel geval nog kosten doorrekenen, ongeacht of het gaat om een betaling in de winkel, dan wel online.

Mag u betaling met bancontact toelaten enkel vanaf een  bepaald bedrag?

Strikt genomen legt de wetgeving enkel een verbod op om kosten door te rekenen. Wat u bijvoorbeeld wel nog mag doen, is aangeven dat u pas kaartbetalingen aanvaardt vanaf een bepaald bedrag. Zeker voor dure betaalkaarten zoals American Express of Diners, waarvoor u al snel een commissie van 3% betaalt, kan u dus aan de klant aangeven dat u deze kaarten slechts aanvaardt vanaf een bepaald bedrag. Natuurlijk moet u dan wel de afweging maken of uw klant dat ook zal appreciëren…

Meer over: Nieuw in 2018, Betaalverkeer, Betaalterminal, Elektronisch betaalverkeer

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

UNIZO ondernemerslijn - 0800 20 750Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het Unizo Kennisnet:
geef uw zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer Unizo Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor u klaar!