How to: afkicken van druk-druk-druk

Heb je ook het gevoel dat je geleefd wordt door je inbox of een overvolle agenda? Vind je de essentie niet meer terug in die overload aan informatie? Of heb je een haat-liefdeverhouding met je smartphone? Met deze tips kan je vandaag al jezelf trainen om meer gedaan te krijgen op een dag, zonder dat het steeds druk-druk-druk is.

  1. Begin je dag goed
    Hoe je je dag start, voorspelt vaak al hoe de rest van je dag zal lopen. Creëer daarom een ochtendroutine. Dat mag zelfs een rustige opstart zijn: neem een tasje koffie of thee, lees de nieuwsberichten of neem de tijd voor een babbeltje met je collega’s. Daarna kan je erin vliegen!
  2. Kies bewust
    Maak verschillende lijsten voordat je aan je dag begint: wat moet er vandaag af? Welke opdrachten moeten deze week nog gebeuren? En wat zijn de nice to have opdrachten? Zo dwing je jezelf om prioriteiten en haalbare deadlines te stellen. Het werkt ook zeer motiverend als je een to do kan afvinken. Vergeet ‘op één dag zoveel mogelijk doen’. Focus je liever op wat écht belangrijk is en zorg dat je daarin vooruitgang boekt.
  3. Stop met multitasken
    Verdeel je dag in blokken en focus je telkens maar op één taak. Bijvoorbeeld: je mails behandelen. De meeste mensen hebben hun mails non-stop open staan, maar dat is een enorme afleiding. Beter is dat je jouw mails op één moment van de dag leest. Zo krijgt elke to do je onverdeelde aandacht en kan je ook sneller zaken gedaan krijgen.
  4. Pak stressfactoren aan
    Een gezond lichaam en mentale rust zorgen ervoor dat je beter kan werken. Dus zorg ervoor dat je genoeg slaapt, gezond eet en voldoende water drinkt. Kijk ook eens naar welke taken je het minst graag uitvoert en probeer die als eerst af te werken. Weg stress en irritatie.
  5. Automatiseer je taken
    Er bestaan veel projectmanagement tools om terugkerende taken, facturatie en andere tijdslopende zaken te automatiseren. Neem de tools die je vandaag al gebruikt eens onder de loep en evalueer of ze nog voldoen aan de eisen die je stelt als ondernemer. Aarzel niet om aan collega-ondernemers te vragen welke programma’s zij gebruiken.

Extra tip! Ga verder dan de standaard timemanagement-technieken en pak heel je mindset aan, met de timemanagement-sessie van het Ondernemersforum.
Meer informatie over de timemanagement-sessies? Lees hier meer: www.unizo.be/timemanagement