OPINIE - Nieuw drama voor Limburg?

‘Nieuw drama voor Limburg!” blokletterden de kranten de afgelopen dagen naar aanleiding van de sluiting van één Carrefour-vestiging en het verlies van een 90-tal jobs in Limburg. Uiteraard betekent dit een zware klap voor de getroffen medewerkers en hun gezin. Maar toch deed de berichtgeving ons even de wenkbrauwen fronsen, want een nieuw groot drama is dit niet. Limburg bruist immers als nooit tevoren van dynamiek. Nooit eerder waren er zo veel vacatures in onze provincie. Meer dan 26.000 om precies te zijn. Eind december alleen al 85 in de retail. Laten we dus niet te lang stilstaan bij de ‘oude’ jobs die verdwijnen, maar vooral inzetten op de ‘nieuwe jobs’ die verschijnen. En daarvoor moeten we meer dan ooit investeren in opleidingen en omscholingen. Waardoor er meer vacatures worden ingevuld. Maar laten we daarnaast ook niet blind zijn voor een nieuwe realiteit: e-commerce. Dat die toeneemt, is op zich ook geen drama. Maar dat die e-commerce te weinig bij Belgische spelers zit en verdwijnt naar het buitenland is dat wel. Hoge loonkosten en onaangepaste wetgeving zijn mede de oorzaak. Maar ook te weinig digitale ambitie en lef in eigen land. Het drama ligt dus niet bij de verloren jobs en economie van het verleden, maar wel in het niet omarmen van de jobs en economie van morgen ….

Bart Lodewyckx
Gedelegeerd bestuurder