Daling huurprijs winkelpanden geeft handelskernen zuurstof

 

UNIZO reageert positief op het nieuws dat de huurprijzen voor winkelpanden in handelskernen dalen. Dit geeft zuurstof aan handel en nieuwe ondernemers. De markt volgt zo de realiteit, want inmiddels staat  10% van de totale winkeloppervlakte in ons land leeg. “Maar een prijsdaling alleen is niet voldoende om de leegstand aan te pakken. Er moet meer ingezet worden op de herbestemming van leegstaande handelspanden om onze gemeentekernen te versterken." Dat zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO.

UNIZO vindt het positief dat eindelijk het besef komt dat er een gigantisch overaanbod is aan (leegstaande) handelspanden in ons land en dat de markt daarop reageert. "Tegelijk moeten we inzien dat heel wat leegstaande winkelpanden in onze centra nooit opnieuw een retailfunctie zullen krijgen. Willen we vermijden dat daardoor de levendige 'bedrijvigheid' uit onze kernen verdwijnt, dan moeten alle betrokkenen samen inzetten op andere invullingen voor deze panden. Vandaar onze vraag om kernwinkelgebieden uit te breiden naar kerngebieden, en de functiewijziging van panden te vergemakkelijken”, zegt Danny Van Assche van UNIZO.

Zo kunnen winkelpanden bijvoorbeeld worden aangepast voor een dokterspraktijk, voor kleinschalige, niet hinderlijke maakbedrijven, voor (openbare) diensten aan burgers. "Via ons initiatief 'Bedrijvige Kern' begeleiden we gemeenten hierin en bieden we hen tools aan. Bedrijvige kernen zijn kernen waar wonen, diensten, ontspanning én werken samenkomen en elkaar versterken. Ze houden onze handelskernen levendig en actief en zijn de beste remedie tegen leegstand”, aldus nog Danny Van Assche.

Op de markt van de shoppingcentra en de retailparken buiten de stad blijven de prijzen stabiel. Ze hebben het voordeel dat ze veel gemakkelijker bereikbaar zijn met de auto en voldoende en gratis parkeergelegenheid aanbieden. “Dit toont nogmaals het belang aan van goede bereikbaarheid. Dat is cruciaal voor klanten en leveranciers die de ondernemers moeten kunnen bereiken", aldus Danny Van Assche.

E-commerce is een belangrijke oorzaak waardoor het aandeel van het besteedbaar inkomen dat de Belg aan de klassieke winkel besteedt steeds kleiner wordt. "E-commerce is al langer aan een opmars bezig en ook zelfstandige ondernemers kunnen er niet meer omheen", zegt Danny Van Assche. "We geloven in de combinatie van fysieke winkels in handelskernen met e-commerce (omnichannel retail). Daarin zit een meerwaarde ten opzichte van de spelers die enkel aan e-commerce doen."

Niet alleen e-commerce speelt een rol, maar ook mobiliteit, het probleem van dure parkings en langdurige hinder door wegenwerken zijn belangrijke factoren. "Ondernemers kunnen zelf heel wat initiatieven nemen, maar vooral het gemeentebestuur heeft een belangrijke impact op de problematiek van leegstaande handelspanden. Steden en gemeenten moeten hun centra voor zowel bezoekers als ondernemers zo aantrekkelijk mogelijk maken, vooral voor kleinere steden is dit van cruciaal belang. Dat kan door begeleidende maatregelen te nemen die een goede bereikbaarheid garanderen en multifunctionele handelspanden mogelijk maken”, besluit Danny Van Assche.


Meer weten: Contacteer UNIZO-woordvoerder a.i. Mona Wyverkens

M 0494/49 02 13 - E mona.wyverkens@unizo.be