Dit is de starter in de kijker!

Geëngageerd, dat is het minste wat je over de generatie Y kan zeggen. Ze zijn oprecht bekommerd om de planeet (Planet) en de bewoners (People) ervan, zowel mens als dier en plant. En het is niet alleen bekommernis, ze koppelen er ook actie aan. Iets waar niet alleen anderen, maar ook zijzelf beter van worden (Profit). Schoolvoorbeeld van deze generatie is Izegemnaar Jonas Mallisse: 26 jaar, studeerde marketing, maakte 4 jaar geleden kennis met het project ‘Sewing The Seeds’ en koppelde er vorig jaar zijn vzw Fair and Square aan.

“Ik ben afgestudeerd in 2012 en één jaar later was ik in Indië, waar ik als vrijwilliger heb gewerkt voor Samugam, een 4de pijlerorganisatie die zich actief inzet voor armoede en ongelijkheid in India. Daar heb ik kennis gemaakt met het project ‘Sewing The Seeds’ van Samugam. In dit project kunnen zigeunervrouwen een betaalde opleiding volgen en daarna aan de slag gaan als naaister in een naaiatelier. Op dat moment stond het project in zijn kinderschoenen en stelde het niet zoveel voor: meer dan 2 of 3 naaimachines en evenveel naaisters waren er niet.

Een vervolg aan dit verhaal kwam er vorig jaar, toen ik met mijn vriendin Lien Uten (24) een wereldreis maakte en op een bepaald moment opnieuw in India terechtkwam en wel op dezelfde plaats als vier jaar eerder. Daar bleek project ‘Sewing The Seeds’ intussen fors gegroeid, met een flink uit de kluiten gewassen naaiatelier. Een positieve evolutie, alleen bleek dat de waardevolle producten die in het naaiatelier worden gemaakt, amper werden verkocht. De PMU was er (product making unit), maar nog geen MMU (money making unit). Daar wilden wij werk van maken, via de oprichting van Fair and Square. Aanvankelijk amateuristisch (bekendgemaakt via facebook) en dan beetje bij beetje, helemaal zoals het hoort, volgens de regels van de kunst en vooral ook de wet. Dit wil zeggen: een vzw, een btw-nummer, een EORI-nummer en een boekhouding.”

De grote principes

Jonas Mallisse is een telg van de generatie Y, een generatie is met principes, die bovendien de daad bij het woord voegt.“De principes waar het om gaat, vallen alle onder de brede noemer ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’. Daarbij wordt elke stap in wat we doen in vraag gesteld, vanaf de aankoop van de ingrediënten / bestanddelen / onderdelen tot de wijze waarop we het afgewerkte product tot bij de klant brengen. Daarbij moet alles wat niet nodig is, worden weggefilterd. Alles wat beter kan, móet beter. Alles wat evident lijkt, stellen wij in vraag. Waarom doen we het nu zo en kan dit niet beter? Niet voor niets worden wij de generatie Y genoemd. (Y, spreek uit ‘why?’). Enkele voorbeelden.

De tassen die wij verkopen zijn vervaardigd uit 100% biologisch katoen. We kunnen dit bewijzen aan de hand van certificaten die we hebben opgevraagd, maar daar nemen wij geen genoegen mee, omdat een certificaat in Indië niet dezelfde geloofwaardigheid heeft als in Europa. En zelfs in Europa bieden lang niet alle certificaten een even sluitende garantie. Twijfel en dus gaan wij zelf op zoek naar die sluitende garantie, tot we zeker weten dat wat we beweren ook gegarandeerd juist is.

Een ander voorbeeld is onze logistiek. Onze tassen worden in India gemaakt en onder meer in Europa verkocht. Waarbij dan de vraag rijst: hoe vertaalt zich dat in ecologische voetafdruk en wat moeten we doen om dit te compenseren? Die vraagstelling heeft er alvast toe geleid dat we op dit moment twee keer meer bomen aanplanten dan strikt gezien nodig is. Om de uitstoot van het transport te neutraliseren, zijn we in zee gegaan met een Antwerpse start-up, die in opdracht van Fair and Square elk jaar 50 tot 100 bomen zullen planten.

Een laatste verbintenis die we aangaan, is dat we de dames die werken in het naaiatelier, onafhankelijk willen maken. Zelfredzaam over het hele traject: inkoop, productie en verkoop. Dat is de einddoelstelling.”

Tekst: Frank Verhue