Interview Symo Parasols: "Ik ben een echte schaduwmens"

Parapluutje, parasolletje, eentje voor de regen en eentje voor de zon. Of liever ‘twee voor de regen en eentje voor de zon’. Want parasols anno 2019 bewijzen ook tijdens een regenbui dienst en met de vaak ingebouwde verwarming en verlichting kan je tot in de late uurtjes onder hun baleinen toeven. En ze zien er nog eens hip uit ook. Wie erover kan meespreken, is Pierre Christiaens van Symo Parasols. Ruim 85 jaar dé producent van horecaparasols.  

TEKST Sanderijn Vanleenhove – FOTO’S Pieter Clicteur, Symo Parasols

Een graad of 27, zomers briesje, ergens aan de waterkant in Zuid-Frankrijk, tenen net niet in de zee, onder de heerlijke lommerte van onze strandparasol. Puur genieten. Tot dat briesje even, heel even maar, een rukwind wordt. Net genoeg om ons gestreepte schaduwdak met de punt vooruit net naast de dame voor ons te planten. Mijn relatie met parasols kent ups-and-downs.  Ook de wat druilerige perelaar in onze tuin herinnert dagelijks aan die keer dat onze reuzeparasol zich met voet en al in de peren boorde.  

“Dat zullen zeker niet onze parasols geweest zijn”, lacht Pierre Christiaens. “Maar er kan inderdaad heel wat fout lopen. De verkeerde afmeting, een te lichte voet, slecht doek… Ik ben er tijdens het schrijven van mijn boek (zie inzet, red.) zelf van geschrokken hoeveel er bij de keuze komt kijken. Net daarom is het belangrijk om een expert onder de arm te nemen.” Iemand zoals Pierre. Hij noemt zichzelf een ‘parasoloog’ of ‘parasolcoach’. “We presenteren ons niet graag als verkoper. Want wij geven advies en zeggen het ook als we iemand niet kunnen helpen”.  

Op ambachtelijke wijze  

Symo Parasols richt zich voornamelijk op horeca-uitbaters ‘en aanverwanten’, zoals rusthuizen of golfterreinen en brouwerijen-adverteerders. Een bewuste keuze, want dat is economisch interessanter. “Particulieren kopen één keer een parasol en zijn voor jaren of soms de rest van hun leven zoet. Ze gebruiken de parasol ook hoop en al 20 keer per jaar. Het gebruik bij professionelen is veel intenser. Zes dagen op zeven staat de parasol open, van april tot oktober. Veel professionals kiezen dus voor een beter – en duurder – product. We komen indien nodig ter plaatse voor advies, voeren herstellingen uit, staan in voor winterberging… Bij ons krijg je een totaalpakket.” 

De parasols hebben inderdaad een prijskaartje, al heb je er in verschillende groottes en prijsklassen. De goedkoopste kost 200 euro, voor de duurste, compleet met verwarming, verlichting en in het terras gebetonneerd betaal je zo’n 6000 euro. “Maar parasols zijn een investering, geen kost. Je moet die klik echt maken. Met goede parasols met verlichting en verwarming kan je misschien 3 uur langer per dag open zijn, en begint je terrasseizoen vroeger en duurt het tot in oktober. Dan win je de investering snel terug.” 

Opmerkelijk: het bedrijf maakt nagenoeg alle parasols in België. Op die manier kan het kleine oplages snel leveren. Want ook voor één parasol mag je als hotel of restaurant bij Symo aankloppen. Enkel voor heel grote orders werkt het soms samen met firma’s in Zuid-Afrika, Oost-Europa en China. De Belgische fabricage leverde al enkele titels op, zoals het UNIZO Handmade in Belgium label en het prestigieuze Maestro dell’ Artigianato – meester in het ambacht – van de stad Rome. 

Wauw-effect 

Zo’n 15 jaar geleden startte Symo met het produceren van designparasols, ontworpen door (bekende) vormgevers. Intussen maken die zo’n 20 procent van de omzet uit. “De designparasols zijn onze beste reclame. Ze trekken de aandacht. Vroeger zouden we nooit voet aan wal gekregen hebben in Azië, want ze maken daar genoeg parasols. Maar voor designparasols moeten ze wel naar ons komen.” 

“Natuurlijk heb je bij de designparasols het wauw-effect. Maar...

Benieuwd naar de 'maar...'? 

Lees het volledige interview in ZO Magazine van mei. Binnenkort in jouw brievenbus (enkel voor leden)!