OPINIE: In het oog van de storm

Het lerend vrouwennetwerk van UNIZO Oost-Vlaanderen FEO (Female Executive Officers) had deze week niemand minder dan decaan van de Vlerick Business School Marion De Bruyne te gast. Behalve het feit dat Marion een ravissante verschijning is, inspireerde ze de groep vrouwelijke ondernemers op een ongedwongen manier over hoe je bedrijf kan innoveren door de klant centraal te zetten. In haar boek ‘Customer Innovation’ beschrijft ze zeer goed hoe ondernemingen zich flexibel moeten opstellen. Door slim te connecteren (lees: te luisteren) met de klant, creëer je een vernieuwende cultuur gedreven door innovatie, waardoor uiteindelijk samenwerking ontstaat. In tijden als vandaag, waar we allemaal soms even het noorden kwijt zijn als gevolg van de op ons afkomende disrupties, zoeken we allemaal onze ankerpunten. Of om het met een metafoor te zeggen: tijdens een orkaan is het in het oog van de storm ijzig kalm, terwijl de wereld errond in snel tempo verandert. Op zo een momenten is het belangrijk geen tunnelvisie te ontwikkelen, maar houvast te vinden in wat echt essentieel is voor je onderneming: namelijk je klant. Zoek de ‘sweet spot’ waar je je klant ontzorgt en een echte meerwaarde betekent. Een andere tip: hoe kan je te weten komen waarom bepaalde klanten niet met je samenwerken? Simpel: Vraag het hen! Innovatie hoeft niet altijd ingewikkelde rocket science te zijn. Kleine innovatiestapjes en wendbaarheid, kunnen je bedrijf al een heel eind op weg zetten. Volgens Marion De Bruyne zijn 3 zaken voldoende om de zaken in beweging te zetten: inspiratie, kennis en tenslotte de moed om te ageren. Vanuit UNIZO bieden we je alvast graag de inspiratie en de kennis. Breng jij een gezonde portie moed mee, dan komt alles goed!

Met ondernemende groeten,

Jos Vermeiren

Algemeen Directeur UNIZO Oost-Vlaanderen

Jos.vermeiren@unizo.be