UNIZO promoot kopen in Belgische winkels: "Buitenlandse webshops gaan onze welvaart niet betalen"

UNIZO luidt de alarmbel nu blijkt dat de Belgische handelaars het afgelopen jaar 2,5 % minder verkochten, terwijl de gemiddelde winkelier in de eurozone zijn omzet met 1,9 % zag stijgen. Vooral de impact van e-commerce, zo blijkt. "Niet de groei van e-commerce op zich is daarbij het probleem" verduidelijkt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO "Wel het feit dat Belgische consumenten heel vaak op buitenlandse webshops kopen."

Buitenlandse shops betalen hier geen btw en andere lasten, creëeren hier geen tewerkstelling, dragen niet bij aan onze sociale zekerheid, sponsoren geen lokale voetbalploeg, bouwen niet mee aan het lokale sociale weefsel... Kortom, onze economie en samenleving hebben er niets aan. Daarom roept UNIZO de Belgische consumenten op om meer Belgisch te kopen, in hun eigen belang, voor hun eigen welvaart, in het belang van de lokale jobs. Die buitenlandse webshops gaan daar niet voor zorgen.

In België hebben we een ruime waaier aan lokale webshops, vaak in combinatie met lokale fysieke winkelpunten, waar handelaars van vlees en bloed de dienst uitmaken. En die persoonlijk garant staan voor de service aan hun klanten.

UNIZO verwijst bovendien naar het online winkelplatform www.storesquare.be, waarin het participeert, samen met Roularta, KBC en ING. Op dit platform combineren we het beste van twee werelden: meer dan 1.000 lokaal verankerde winkels die hun gevarieerd aanbod optimaal online kunnen verkopen, dankzij een gecentraliseerde logistieke opvolging. Keuze te over dus voor wie bewust Belgisch wil kopen.