Maak kennis met de West-Vlaamse genomineerden KMO van het Jaar

Het is bijna zover: op donderdag 18 oktober wordt in Domein Vossenberg te Hooglede de West-Vlaamse KMO van het Jaar en Beloftevolle KMO van het Jaar verkozen

De onafhankelijke jury, bestaande uit Marnix Tolpe (Liantis), Georges Declerck (KBC), Tom Wallyn (PWC), Johan Dekeyzer (Dekeyzer-Ossaer, KMO van het Jaar 2016) en Pieter Loose (Ekopak, beloftevolle KMO van het Jaar 2016), beoordeelden de ingediende dossiers op verschillende punten waarbij de belangrijkste criteria van de bedrijfsvoering de doorslag gaven. De groei van de onderneming is één van de belangrijkste parameters. Ze kwamen zo tot een top vijf voor de KMO van het Jaar en top drie Beloftevolle KMO van het Jaar 2018-2019.

De vijfkoppige jury gaat in oktober langs bij de finalisten om dan na een laatste jurymoment de winnaars aan te duiden. Op donderdag 18 oktober worden tijdens een exclusieve galashow in Domein de Vossenberg in Hooglede de winnaars officieel bekend gemaakt. Mis het niet: unizo.be/KMOvanhetJaarWVL

Ontdek het verhaal van alle genomineerden hier!

Genomineerden KMO van het Jaar

Onderneming

Zaakvoerder(s)

Adres

Telefoon

Website

Enjoy Concrete

Bernard Joye

Vaartstraat 50A, 8630 Veurne

058 28 00 76

www.enjoyconcrete.be

Marelec

Piet en Katrien Rommelaere

Redanweg 15, 8620 Nieuwpoort

058 22 21 11

www.marelec.com

beMatrix

Stefaan Decroos en Edwin Van der Vennet

Wijnendalestraat 174, 8800 Roeselare

051 20 07 50

www.beMatrix.com

Constructiewerkhuizen Deman

Kurt Deman

Rollegemkapelsestraat 56, 8880 Sint-Eloois-Winkel

056 54 01 40

www.deman.be

Nanopixel

Dietrich De Blander

Meensesteenweg 332, 8800 Roeselare

051 62 64 69

www.nanopixel.be

  1. Enjoy Concrete

Hun medewerkersaantal is in de voorbije drie jaar met 27% gestegen, ook de omzet stijgt jaar na jaar en op innovatief vlak hebben ze niet stil gezeten. Maak kennis met Enjoy Concrete.

Het bouwbedrijf spitst zich toe op het fabriceren van alle mogelijke elementen in architectonisch zichtbeton. Door zich op deze zaken te focussen, kunnen ze aan hoge esthetische eisen voldoen. Ze streven elke dag naar een perfect afgewerkt product op maat van de klant.

Daarnaast zetten ze ook keihard in op klantentevredenheid. De concurrentie in de bouwsector is hard, maar daar onderscheiden zij zich door mee te stappen in het ondernemersverhaal van eender welke klant. Ze creëren nieuwe perspectieven bij hun werknemers door ze elke twee maanden een inbreng te geven in het bedrijfsverhaal. Uniek bij Enjoy Concrete zijn de zelfsturende teams: medewerkers worden ambassadeurs door meer betrokkenheid en verantwoordelijkheid te krijgen binnen het bedrijf.

Elke drie maanden maken ze een tussentijds financieel resultaat, met een kritisch oog op de interne kostenstructuur. Door de uitbreiding van hun productiehal en de installatie van hun eigen hoogtechnologische betoncentrale konden ze de productie naar het hoogste niveau tillen. Maar ook het milieu ontgaat Enjoy Concrete niet: efficiënt energiegebruik dragen ze hoog in het vaandel.

Creativiteit, duurzaamheid en innovatie zijn de drie kernwoorden die Enjoy Concrete perfect omschrijven en dat is ook de jury niet ontgaan.

  1. Marelec

Ontwerp, bouw, installatie, indienstname en service van geïntegreerde industriële weeg-, sorteer-, en portioneermachines met eigen software voor de voedingsindustrie (vlees, kip, vis en marine). Marelec doet alles zelf en dit vind je ook terug in hun bedrijfscultuur.

Internationaliseren, transformeren en innoveren: ze zitten niet stil. Jaarlijks streeft Marelec naar een duurzame en gecontroleerde groei binnen hun marktsegment van 10 à 15%.

Een open bedrijfscultuur, sterk zijn in employer branding, netwerken en samenwerken met diverse organisaties als scholen, interimbureaus en headhunters leiden naar hun vlotte instroom van medewerkers. Uniek in de sector is dat ze gebruik maken van het concept ‘vlinderen’: werknemers kunnen proeven van de andere afdelingen door er één dag te werken. Daarnaast is hun interne communicatie on point: door middel van een tiental initiatieven zorgen ze voor een leuke werksfeer. Met het oog op hun kernwoord KADO (Klantvriendelijk, Ambitieus, Duurzaam en Open) is hun omzet in de voorbije drie jaar met de helft gestegen.

Steeds opnieuw innoveren zorgde niet alleen voor een betere interne bedrijfscultuur, maar ook voor een versterkte marktpositie, een groeiend marktaandeel en een sterker bedrijfsimago. Door steeds te innoveren kunnen ze hun producten en diensten aan een goede prijs in de markt plaatsen en blijven ze hun concurrenten voor.

De klant staat op de eerste plaats bij Marelec: door het hanteren van een Customer Intimacy systeem stellen ze één distributeur per land aan. Ondertussen hebben de exportmarkten in Thailand, Polen, USA, China en Canada geen geheimen meer voor Marelec.

  1. beMatrix

beMatrix is een Belgische producent van modulaire oplossingen voor standenbouw, events en displays. Innovatie zit in hun DNA en heeft van beMatrix een echte trendsetter gemaakt in de internationale standenbouwwereld. Het leven van een standenbouwer eenvoudiger maken en comfort bieden op elk vlak, dat is hun missie.

Het beMatrix kadersysteem biedt het beste van twee werelden: de eindeloze mogelijkheden van maatwerk gecombineerd met de voordelen van een modulair en herbruikbaar systeem. De profielen- en kadersystemen zijn van aluminium, waardoor ze een quasi oneindige levensduur hebben, maar ook supersnel op- en afgebouwd kunnen worden. beMatrix biedt het volledige assortiment voor de modulaire standenbouwer aan: panelen, textiel, meubels, displays, verlichting, LED tegels, ... De productie vindt plaats in eigen werkplaatsen, met behulp van de meest geavanceerde productie- en grafische methoden en apparatuur.

beMatrix, met hoofdzetel in Roeselare (België), wil wereldwijd haar klanten van dichtbij ondersteunen via haar internationaal verkoopnetwerk, met divisies in de USA, UK, Scandinavië, Australië en Azië. Het doel is immers om de standenbouwers en hun klanten internationaal en waar mogelijk lokaal te kunnen bedienen.

Bij beMatrix weten ze dat hun personeel de beste ambassadeurs zijn. Daarom zorgen ze voor constante metingen, bijsturingen en interne bevragingen. (Bij)scholingen worden aangemoedigd en tijdens maandelijkse bijeenkomsten worden de nieuwigheden per afdeling belicht. Dat zien ze ook aan de cijfers. beMatrix telt momenteel wereldwijd 140 werknemers en behaalde in 2017 een geconsolideerde omzet van €22 348 027.

Een laatste puntje waar ze hard op inzetten: collega-ondernemers. Wanneer ze zelf de kennis niet in huis hebben gaan ze partnerships aan en werken ze samen met firma’s die de kennis wel hebben.

  1. Constructiewerkhuizen Deman

Constructiewerkhuizen DEMAN heeft meer dan 60 jaar ervaring in betrouwbare en competitieve hijssystemen. Ze zijn gekend als een dynamisch familiebedrijf waar de klant, innovatie en op maat gemaakte hijsoplossingen centraal staan.

De engineering, productie, montage en service van DEMAN geven een perfect beeld weer van de waarden binnen hun firma. Ze beschikken over een creatief team van ervaren ingenieurs en ontwerpers die de specifieke noden van de klant begrijpen.

Met hun gedreven team streven ze naar continue innovatieve en rendabele productieprocessen.
Daarnaast werken ze met een uiterst bekwame dienst na verkoop. Herstellingen worden door goed opgeleide technici uitgevoerd zodat er een snelle en correcte interventie kan plaatsvinden. Er bestaat ook een noodinterventie, die 24/7 beschikbaar is, om problemen in een mum van tijd op te lossen.  

De term employer branding staat bij DEMAN centraal: door middel van flexibele werkuren, de mogelijkheid tot thuis werken, interne opleidingen  en talent management zorgen ze voor de beste mond-aan-mond reclame.

Door de oprichting van het Triskel Competence Center in 2016 hebben ze hun imago verankerd: een deel van het magazijn werd omgevormd tot een professioneel centrum waar opleidingen, demonstraties, onderzoek en ontwikkeling rond het gebruik van rolbruggen mogelijk is.

De ruimte is voorzien van een leslokaal waar zo'n 14 cursisten de theoretische kant van de rolbrugtechnologie kunnen aanleren.  Ook klanten en prospecten kunnen op deze manier het voordeel van innovatie in levende lijve ondervinden. Niet alleen interne of externe opleidingen kregen daardoor een boost, ook de energiefactuur daalde. Door in te zetten op extra isolatie en led-verlichting dragen ze hun steentje bij voor het milieu.

Kortom, bij DEMAN streven we niet naar de goedkoopste oplossing maar naar een oplossing die een absolute meerwaarde biedt voor de klant. Ze zetten hard in op vooruitstrevende technologie die een echte DEMAN-rolbrug typeert.

  1. Nanopixel

De Belgische scale-up Nanopixel is marktleider op vlak van 3D visualisaties, interactieve toepassingen en marketing/sales tools voor de vastgoed-, industrie- en entertainmentsector. Het personeelsbestand verviervoudigde op twee jaar tijd van 14 naar 55 medewerkers die stuk voor stuk experten zijn in hun vakgebied.

Nanopixel ontwikkelt high-end, fotorealistische visuele experiences, zoals animatiefilms, CR toepassingen 3D visualisaties, ... Allemaal met één doel voor ogen: de limieten van de verbeelding tarten met grensverleggende klantenervaringen die voor een ware beleving zorgen van het product of dienst.

Nanopixel produceert alles in-house en is zo ook op en top Belgisch. Hun kantoor noemen ze hun clubhuis, waar je een restaurant, keuken, lounge bar, fitnesszaal en cinema kan vinden die voor alle werknemers vrij te gebruiken zijn. Nieuwe werknemers worden ontvangen met een ‘nanobox’ met verschillende gadgets waaronder een ‘nanobible’: met een handleiding van de workspace en bedrijfscultuur. Hun office manager wordt eerder aangesproken als happy manager. De tevredenheid van alle werknemers dragen ze dus hoog in het vaandel.

Door de stijging in omzet, de spectaculaire groei in hun personeelsbestand (in twee jaar tijd van 14 naar 55 werknemers) en de kwaliteit van hun werk zijn ze marktleider in België. Door een overname heeft Nanopixel hun marktpositie weten te versterken. Dagelijks zetten ze in op hun innovatieve uitstraling, employee centered workspace én dromen ze stilletjes over de toekomst. Het doel is om eind 2018 een kantoor te openen in Dubai om de expansie naar het Midden -Oosten te realiseren.

Genomineerden beloftevolle KMO van het Jaar

Onderneming

Zaakvoerder(s)

Adres

Telefoon

Website

Mobilease

Kristof De Backer

Meiboomlaan 115, 8800 Roeselare

056 62 29 60

www.mobilease.be

Sociale Media Bureau

Nadja Desmet

Stationstraat 37, bus 2, 8700 Tielt

0486 74 19 64

www.socialemediaburo.be

Merchandise Essentials

Niels Vandecasteele

Hof Ter Weze 5, 8800 Roeselare

051 20 11 98

www.merchandise-essentials.com

 

  1. Mobilease

Leasingbedrijf Mobilease uit Waregem is een expert in B2B-leasing, wagenparkbeheer en mobility management. Ook particulieren vinden er snel een flexibele leasingformule op maat. Mobilease is een relatief jonge onderneming, maar kan toch bouwen op meer dan 40 jaar ervaring in de automobiel- en leasingsector.

Mobilease helpt bedrijven en particulieren om tijd en kosten te besparen door een beter mobiliteitsbeheer. Dat doen ze aan de hand van up-to-date leasingformules, transparant advies en flexibele voorwaarden. Persoonlijk contact staat centraal in hun aanpak. Ze werken telkens met één vaste contactpersoon, vanaf de offerte tot en met de inlevering van de wagen. Tevreden zijn ze pas als hun klant dat ook is. Dat betekent: de snelste en meest efficiënte mobiliteitsoplossing.

De mobiliteitsmarkt evolueert razendsnel. Daarom speelt Mobilease continu in op de nieuwe trends. Denk aan private leasing of leasing in combinatie met een bedrijfsfiets. Of aan het mobiliteitsbudget, waarmee je verschillende vervoersvormen (auto, fiets, openbaar vervoer) met elkaar kan combineren. Via een handige app maak je altijd de snelste en voordeligste verplaatsing, met slechts één factuur per maand. Mobilease maakt de mobiliteitscirkel van haar klanten zo helemaal rond.

Het jonge bedrijf zorgt voor activiteiten die bijdragen aan de groepssfeer, zoals after work drinks, ‘komen eten’,.. Meegroeien met het bedrijf is voor Mobilease een evidentie. Werknemers krijgen elke twee maanden een opleiding van het bedrijf om zo optimaal mee te zijn met alle nieuwe trends.

Op een sterk verzadigde markt hebben ze onmiddellijk een plaats verworven als innovatieve, dynamische en transparante onderneming. Mobilease is een KMO voor de KMO, dit heeft ervoor gezorgd dat ze op vandaag één van de sterkst groeiende leasing maatschappijen zijn van België.

  1. Sociale Media Bureau

Socialemediaburo.be helpt organisaties hun dienstverlening en communicatie te versterken via sociale media. Ze doen dit door online trainingen en webinars te organiseren, maar komen ook ter plaatse voor sociale media training, coaching en consulting.

Socialemediaburo.be is opgericht in mei 2016 door Nadja Desmet. Zij wordt bijgestaan door een team van vier werknemers, allen digital natives die de sociale mediawereld van binnen en van buiten kennen.  In de voorbije 2 jaar volgden medewerkers uit meer dan 1000 organisaties (online) een opleiding sociale media.

Sociale media is lang niet meer alleen een taak voor zij die de communicatieknoppen bedienen, maar het is een zaak van iedereen binnen de organisatie. Om iedereen hier zo optimaal mogelijk bij te helpen zorgt Sociale Media Bureau voor tal van online opleidingen. De principes van Het Nieuwe Werken worden bij hen toegepast: de business zit 'in de cloud', werken kan van overal, ook thuis.  Ze kunnen bijleren on the job, hun ideeën worden mee opgenomen in het bedrijf, ..

Socialemediaburo.be ontwikkelt nu een gloednieuw concept: Someflex, een modern online leerplatform met “snackable lessen” van max. 3 minuten over de verschillende sociale media voor iedereen binnen de organisatie. Someflex is de Netflix van het online sociale media leren en met één abonnement kan iedereen in de organisatie bijleren.  

Naast eigen acties en eigen netwerk hebben ze ook een sterk partnershipprogramma, zo maken verschillende partners hun aanbod mee bekend en bereiken ze een nog grotere doelgroep. Qua mobiliteit draaien ze de rollen om: niet de werknemers, maar de deelnemers hoeven zich niet te verplaatsen. Ze kunnen de opleidingen volgen waar en wanneer ze dat willen, vanaf laptop, ipad of smartphone. Zo draagt hun aanbod bij tot minder verplaatsingen, files, transporttijd en -kost.

  1. Merchandise Essentials

Het team van Merchandise Essentials ontwerpt en produceert kleding & accessoires. Merchandise Essentials werkt een strategie uit op maat van de klant om daarna de producten te ontwikkelen die ethisch, ecologisch en duurzaam geproduceerd zijn.

Wat maakt hen anders? Ze luisteren naar de noden van de klant om zo op maat een strategie uit te werken. Op die manier bieden ze voor de klant de juiste diensten en producten aan.

Merchandise Essentials speelt in op de uitdagingen van de klant en realiseert een doelgerichte merchandise strategie. Het designteam vertaalt de identiteit van de klant in creatieve kleding ontwerpen, daarna produceert Merchandise Essentials de kledij op een ecologische en duurzame manier. Schaalbaarheid is één van hun belangrijkste troeven, want ze ondersteunen hun klanten al vanaf 10 tot zelfs 100.000 stuks.

Als iemand het woord 'merchandise' laat vallen, moet Merchandise Essentials de eerste zijn waar je aan denkt in het segment van premium merchandise. Net daarom zetten ze hard in op internationalisering en zorgen ze de volgende twee jaren voor extra vestigingen in Amsterdam, Dublin en Stockholm. Het bedrijf wil met Merchandise Essentials uitgroeien tot wereldspeler.

Hun missie luidt: 'Wij zorgen ervoor dat de ontwikkeling van kledij gemakkelijk en rendabel is'. Met deze missie willen ze aantonen dat zij de all-in-one partner zijn voor kledij ontwerp.

De instroom van geschikte teamleden begint voor Merchandise Essentials intern, bij de huidige werknemers. Hun werknemers zijn ambassadeurs, waardoor Merchandise Essentials het gespreksonderwerp wordt in kringen van potentiële werknemers. Daarnaast focust een externe HR consultant en vertrouwenspersoo op het persoonlijk traject van elk teamlid. Elke werknemer kan reflecteren over zijn/haar job. Iedereen krijgt de kans om te verschuiven binnen het bedrijf. Daarnaast krijgt ook elk teamlid de kans om nieuwe projecten op te starten zonder dat er meteen een link is met zijn/haar jobinhoud. Dit boost de motivatie en gedrevenheid.

Klantenbeleving draagt Merchandise Essentials hoog in het vaandel. Ze zijn ervan overtuigd dat je geen loyale klanten kan hebben als je enkel en alleen een goed product levert. Ze zorgen ervoor dat de factuur niet het laatste is dat de klant van hen hoort en focussen op goeie ervaringen bij de klant.

Voor meer informatie of foto's, neem contact op met communicatieverantwoordelijke Eva Claeys en volg ons op Facebook voor het meest recente nieuws!